cikkek

Székesfehérváron gyártott prototípusok, amelyek végül mégsem hódították meg az utakat

Sok ikonikus járművet adott Székesfehérvár a közlekedőknek, legyen akár négy-, akár kétkerekűről szó, és a legtöbbet nem kell bemutatni. Ám akadtak olyan darabok is az elmúlt évtizedekben, amelyek különböző okok miatt az ötlet, a megvalósulás és a gyártás hármasát nem abszolválták maradéktalanul.

1. Bory József autója

Bory József 1876. július 10-én született Abán, ám mivel édesapja Székesfehérváron létesített kovácsműhelyt, így a család a kis József hároméves korában átköltözött a városba. József először édesapja műhelyében tanult, majd vándorútra kelt az országban. 1901-re tért haza, már mint képzett mechanikus és kovács. Ekkor kezdtek el először kerékpárokat készíteni, majd 1903-tól motoros kerékpárokat is. 1904 és 1906 között Bory József Németországban folytatott tanulmányokat, ahol egyebek mellett a Berliner Motorwagen-Fabrikban tanulmányozta az önjáró kocsik készítésének fortélyait.

Hazaérkezésekor már autógyártási terveket dédelgetett, és 1907-ben államsegélyért folyamodott. Állítása szerint ekkor évi 3-4 motorkerékpár gyártására volt képes. Fennmaradt információk szerint kevesebb mint 10 Compact márkajelű motor készülhetett Bory műhelyében, emellett 1908-ban egy kisautót is konstruált, amely a Budapesti Nemzetközi Automobilkiállításon díjat nyert. A vidék azonban még nem volt fogékony az újdonság iránt, három évvel később, 1911-ben Bory József Budapestre költözött és feladta járműgyártási álmait.

A cikk folytatása az fmc.hu oldalon, ide kattintva olvasható!

admin

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük